MONUDET

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

Fotografie z nízkého nadhledu (kolem 5 m) s minimálními technickými a organizačními nároky

Dnes je už celkem běžné, že lidé fotí např. v davu z fotoaparátu drženého ve zdvižených rukou, což umožňuje získat snímky přes hlavy kolemstojících. Někdy je přitom fotoaparát držen na stativu. Profesionální fotografové si nosívali žebříček (dnes už to asi není tak časté). Štafle apod. samozřejmě mohly posloužit i k vyfocení archeologických nalezišť nebo k pořízení snímků s eliminací perspektivního „kácení“, případně k pohledům „za zeď“. K vyvýšení místa záběru lze s úspěchem využít okna či střechy okolních budov.

Milevsko (okres Písek), klášter, kostel

Pro fotografování z větších výšek jsou používány např. draky nebo balóny, případně RC letecké modely. Ale to se již střetáváme s komplikacemi souvisejícími s pořizováním a obsluhou speciální techniky. Přesto se tímto způsobem dají získat úchvatné snímky, např. pro potřeby dokumentace památek mnohem vhodnější než „regulérní“ letecké snímky (jejichž perspektiva již je příliš zploštělá).

Le château de Sully-sur-Loire, photo par cerf-volant
Příklad fotky z draka.

Zejména pro potřeby architektů či realitek existuje též možnost dodávek snímků z vysokých teleskopických stožárů, zajišťovaných zpravidla dodavatelsky (podrobnosti např. 1, 2). Kdo disponuje příslušnými prostředky, může si zjednat i vysokozdvižnou plošinu. Archeologové uplatnili rovněž technicky a organizačně nepříliš „příruční“ švédské věže. Příklad komplexní dodavatelské nabídky zde.

V řadě situací, ale přesto vzácně, jsme se mohli setkat s focením z dlouhé tyče (např. zde). Fotoaparát je upevněn pomocí jednoduché redukce, ideálně s nějakým směrově nastavitelným kloubem, a pomocí samospouště je po zdvižení tyče získán snímek z několikametrové výšky. Toto technicky elementární řešení je pro některé situace velmi praktické a „organizačně“ jednoduché. Přesto je fotografování se samospouští poměrně nešikovné. Experimenty s filmem poskytovaly použitelné výsledky téměř jen náhodou, protože je značně nesnadné aparát v několikametrové výši správně namířit. Usnadnění přinesly digitální aparáty, protože bylo aspoň možné nepovedený záběr zkontrolovat a pokusit se o lepší snímek opakovaně.

Nepovedený záběr...
Příklad nepovedené verze zkušebního záběru exponovaného pomocí samospouště.

Studénka (okres Mladá Boleslav), kostel
Příklad dokumentace archeologické situace z tyče „na slepo“.

Bohužel nebyly pro amatérské podmínky obecně dostupné např. dálkové spouště s monitorem, spojené s aparátem kabelem či bezdrátově. To se v posledních měsících změnilo.

Polephotography

Můžeme tak fotografovat snímky z výšky (dosah signálu je podle výrobce 100 m, ale to je asi spíše přehnané, jenže pro focení z rukou obsluhované tyče to není problém) tak, že máme celkem spolehlivou kontrolu o výsledném záběru. Dálková spoušť přitom umožňuje snímek pořídit v momentu správného zamíření kamery. Lze také pořídit několik expozic a následně z nich vybrat tu nejvhodnější.

Kutná Hora, Kamenná kašna
Fotografie v úrovni terénu – fotoaparát cca 1,7 m vysoko.

Kutná Hora, Kamenná kašna
Totéž místo fotografované z tyče s pomocí dálkové bezdrátové spouště – fotoaparát cca 6 m nad terénem.

Podolí, kostel sv. Michala (Praha 4)
Pohled přes zeď z výšky cca 5 m.

Sedlec, kaple Všech Svatých (okres Kutná Hora)
Stavby řekněme střední velikosti lze z tyče ovladatelné z ruky fotografovat s celkem zdárným výsledkem.

Sedlec, kaple Všech Svatých (okres Kutná Hora)
Snímek téže stavby z úrovně terénu (výška cca 1,7 m)

Sedlec, kaple Všech Svatých (okres Kutná Hora)
…a z tyče (cca 6 m nad terénem).

V některých případech může jít i o dobrou pomůcku k vyfotografování detailů např. na fasádách, i když obvykle je snadnější použít teleobjektiv.

čp. 26/III, Tomášská 4, Praha, Malá Strana
Detail barokní sochy na průčelí malostranského domu z výšky cca 4,5 m.

čp. 26/III, Tomášská 4, Praha, Malá Strana
…a širší pohled jasně naznačuje výhodu a svým způsobem i nezastupitelnost fotky z tyče…

Lze doporučit dodržení několika „zásad“. Je vhodné používat kratší expozice (cca 1/500 s.), protože přístroj na tyči není možné spolehlivě stabilizovat (při delších expozicích se projevují typické problémy pohybujícího se přístroje, kdy jsou ostré jen části záběru nebo je snímek „rozpohybovaný“ v nějakém směru). Pokud není světla dostatek, je lepší zvýšit citlivost.

Radomyšl, kostel (okres Strakonice)
Příklad snímku částečně rozostřeného vlivem pohybu fotoaparátu při expozici.

Ukazuje se jako vhodné expozici nastavit ručně, protože to zamezí reakcím expozimetru na okamžité změny podmínek (např. proniknutí světla hledáčkem při použití zrcadlovky apod.).

Zřejmě je třeba mít na mysli i ohled na ochranu soukromí. Např. zveřejňování snímků pozemků z nadhledu přes plot by mohlo narážet na protesty vlastníků (viz zásahy úřadu pro ochranu dat, které vedly k tomu, že fotografování systému Google Street View v ČR bylo zastaveno a nově se provádí ze snížené výšky). Ve sporných případech je dobré s majitelem jednat. (Při pokusu fotografovat z tyče salu terrenu ve Valštejnské zahradě s kašnou pěkně dole v popředí jsem byl ostrahou upozorněn na zákaz focení ze stativu a fotografování mi bylo zakázáno.)

Enjoying the sun
Příklad „tyčové“ fotky s pohledem do soukromí.

Praktické informace možná i pro inspiraci k vlastnímu zhotovení např. zde.

Reklamy

2012/06/03 - Posted by | dokumentace |

1 komentář »


Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Wreck of the Week

A Historic England Blog

Everybody's Libraries

Libraries for everyone, by everyone, shared with everyone, about everything

Románico en Ribagorza

Inventario de las construcciones total o parcialmente de época románica de Ribagorza

Doing History in Public

A collective project by historians for the public

Stiftung Kirchenburgen

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

Průzkumy krovů

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

IHBC NewsBlog Archive

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

Marta-Blog

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

READ Project

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

ArcHerNet

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

Chris Kolonko

Archaeologist and Second World War Defence Specialist

FOLLOWING HADRIAN

I came, I saw, I photographed... follow me in the footsteps of Hadrian!

Roman Abušinov

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

Iconclass Blog

Sharing stories about ICONCLASS

Avon Valley Archaeological Society

Discovering the Avon Valley's past

The AVAS Blog

Avon Valley Archaeological Society

following hadrian photography

I came, I saw, I photographed…

Palios

Arte e iconografía de las religiones

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

%d bloggers like this: